Od
marca br. do czerwca br. uczniowie klasy VI Szkoły Podstawowej w Świerszczowie
będą brali udział w innowacji organizacyjno – metodycznej pn. „Lepiej znać
części zdania niż z Siri korzystać od rana”, której autorką jest
polonistka - Katarzyna Kowal (oczywiście
w nazwie nie mogło zabraknąć elementów nawiązujących do ogólnopolskiego projektu „Mistrzyni
Szymborska”, który jest także realizowany w naszej szkole). Celem wprowadzenia
novum na lekcjach polskiego jest pobudzenie aktywności uczniów oraz ich
ciekawości poznawczej działem nauki o języku – składnią. Ponadto innowacja ma
na celu kształtowanie zarówno kompetencji twardych, np. umiejętności
rozpoznawania części zdania, co przedkłada się na naukę języków obcych jak i miękkich, np. umiejętności współpracy
czy komunikacji.
Podczas pierwszych lekcji
dotyczących składni, które odbyły się pod koniec marca br., szóstoklasiści
pracowali w oparciu o cykl Kolba, czyli na podstawie wcześniej nabytej wiedzy i
doświadczeń intuicyjnie wskazywali główne części zdania, tj. orzeczenie i
podmiot, wyraz nadrzędny i podrzędny. Potem swoje odpowiedzi porównywali ze
wzorem. Nauczycielka, by pobudzić m.in. kreatywność uczniów, wykorzystała
podczas lekcji klocki „Lego”, które otrzymało nasze przedszkole w ramach
projektu. Nieodzowne były przy tym „Opowieści Lego Education”.Ponadto ważne
podczas lekcji okazały się elementy oceniania kształtującego, przede wszystkim,
NaCoBeZu oraz informacja zwrotna.
Oby nauka gramatyki szła jak z
płatka uczniom klasy VI.
Autor tekstu: Katarzyna Kowal