OGŁOSZENIA

21 marca 2021

Święto Liczby π oraz Międzynarodowy Dzień Matematyki



 
„Podziwu godna liczba Pi 
trzy koma jeden cztery jeden. 
Wszystkie jej dalsze cyfry też są początkowe, 
pięć dziewięć dwa ponieważ nigdy się nie kończy. 
Nie pozwala się objąć sześć pięć trzy pięć spojrzeniem 
osiem dziewięć obliczeniem 
siedem dziewięć wyobraźnią, 
a nawet trzy dwa trzy osiem żartem, czyli porównaniem 
cztery sześć do czegokolwiek 
dwa sześć cztery trzy na świecie […]”

Wisława Szymborska- Liczba Pi (fragment)

 
tak o liczbie Pi pisze w swym wierszu noblistka Wisława Szymborska. Wcale nas to nie dziwi, gdyż liczba Pi to jedno z bardziej niezwykłych i fascynujących matematycznych zjawisk. Znano ją już w starożytności, ale do dziś nie udało się zgłębić wszystkich jej tajemnic. Zrodziła się w sposób naturalny, z obserwacji. Wyraża bowiem stosunek długości okręgu do jego średnicy. Gdybyśmy z nici utworzyli okrąg o średnicy jednego metra, to po ułożeniu jej wzdłuż prostej otrzymamy odcinek, którego długość jest równa właśnie wartości liczby Pi.
    Pi jest niewątpliwie najsłynniejszą liczbą świata. W przybliżeniu równa jest 3,14. Tak w notacji amerykańskiej zapisuje się datę 14 marca (Amerykanie najpierw wymieniają miesiąc, potem dzień) i dlatego tego dnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Pi. W szkole uczymy się, że pi to stosunek obwodu koła do jego średnicy. Ale skąd się bierze to, że jest to tak wszędobylska liczba? Można ją spotkać w niezliczonych wzorach matematycznych, fizycznych czy demograficznych.

W ramach obchodów Dnia Liczby Pi oraz Międzynarodowego Dnia Matematyki 
w naszej szkole odbyły się dwa konkursy:

- konkurs matematyczno - plastyczny „πękne oblicze Liczby π” w kategorii: oddział przedszkolny oraz klasy I – III,

- konkurs matematyczno – językowy „The Big Maths Challenge” – „Wielkie matematyczne wyzwanie” dla uczniów klas IV-VII. 

   

 WAŻNE!

 ROZSTRZYGNIĘCIE  KONKURSÓW I WRĘCZENIE NAGRÓD 
ODBĘDZIE SIĘ PO ŚWIĘTACH WIELKANOCNYCH.

 

   W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Matematyki i Święta Liczby PI, które przypadają na 14 marca,  uczniowie klasy II uczestniczyli w ciekawej lekcji poświęconej bryłom przestrzennym. 

    Każdy uczeń mógł wykazać się pomysłowością, kreatywnością i twórczością. 
Był to również bardzo dobry sposób, aby pogłębić swoją wiedzę matematyczną w dziedzinie geometrii. Osoby uczestniczące w zajęciach tworzyły przeróżne bryły z gotowych pomocy dydaktycznych, takie jak: sześcian, ostrosłup, walec, graniastosłupy prawidłowe trójkątne, sześciokątne, ośmiokątne, itp. Dowiedzieliśmy się również w jak wielu dziedzinach życia wykorzystuje się geometrię, m.in. w architekturze (piramida Luwr w Paryżu, wieża Korniszom w Londynie), w budownictwie (bloki, mosty), w sztuce (obrazy, witraże), w przyrodzie (kwiaty, liście, szyszki), w zabawkach dla dzieci (klocki drewniane oraz popularne Lego), w projektowaniu (meble , sposób przycinania roślin w ogrodzie). Uczniowie oglądali również modele i szkielety brył przestrzennych. 
 





    Uwieńczeniem tego dnia , były „Pi- GRAFY” wykonane przez uczniów klasy II w ramach Święta Liczby Pi. 





 

„ … Korowód cyfr składających się na liczbę Pi
nie zatrzymuje się na brzegu kartki,
potrafi ciągnąc się po stole, przez powietrze,
przez mur, liść, gniazdo ptasie, chmury, prosto w niebo,
przez całą nieba wzdętość i bezdenność …”

Wiesława Szymborska Liczba Pi


    Starsi uczniowie klas IV -VII jednak nie pozostali bierni i również włączyli się w obchody Dnia Liczby PI.  

    Na lekcjach matematyki młodzież klasy IV wykonywała „Pi- GRAFY”,

 


 
a uczniowie klas V i VII kodowali portret Liczby PI, które możemy podziwiać na fotografiach.  
 


Natomiast klasa VI kodowała .....

 


 

    Ponadto z cyfr przygotowanych przez uczniów klas IV - VII udało się utworzyć rozwinięcie dziesiętne Liczby  Pi . Zapraszamy do obejrzenia naszego barwnego rozwinięcia.

 

 






 

 






Serdecznie dziękujemy uczniom za zaangażowanie i zapraszamy za rok ;-)

Pani Marta Kloc i Pani Eliza Enskajt