„Podziwu godna liczba Pi
trzy koma jeden cztery
jeden.
Wszystkie jej dalsze cyfry też są początkowe,
pięć dziewięć dwa
ponieważ nigdy się nie kończy.
Nie pozwala się objąć sześć pięć trzy pięć
spojrzeniem
osiem dziewięć obliczeniem
siedem dziewięć wyobraźnią,
a
nawet trzy dwa trzy osiem żartem, czyli porównaniem
cztery sześć do
czegokolwiek
dwa sześć cztery trzy na świecie […]”
Wisława Szymborska- Liczba Pi (fragment)
–
tak o liczbie Pi pisze w swym wierszu noblistka Wisława Szymborska. Wcale nas
to nie dziwi, gdyż liczba Pi to jedno z bardziej niezwykłych i fascynujących
matematycznych zjawisk. Znano ją już w starożytności, ale do dziś nie udało się
zgłębić wszystkich jej tajemnic. Zrodziła się w sposób naturalny, z obserwacji.
Wyraża bowiem stosunek długości okręgu do jego średnicy. Gdybyśmy z nici
utworzyli okrąg o średnicy jednego metra, to po ułożeniu jej wzdłuż prostej
otrzymamy odcinek, którego długość jest równa właśnie wartości liczby Pi.
Pi
jest niewątpliwie najsłynniejszą liczbą świata. W przybliżeniu równa jest 3,14.
Tak w notacji amerykańskiej zapisuje się datę 14 marca (Amerykanie najpierw
wymieniają miesiąc, potem dzień) i dlatego tego dnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Pi. W szkole uczymy
się, że pi to stosunek obwodu koła do jego średnicy. Ale skąd się bierze to, że
jest to tak wszędobylska liczba? Można ją spotkać w niezliczonych wzorach
matematycznych, fizycznych czy demograficznych.
W
ramach obchodów Dnia Liczby Pi oraz Międzynarodowego Dnia Matematyki
w naszej
szkole odbyły się dwa konkursy:
-
konkurs matematyczno - plastyczny „πękne oblicze Liczby π” w kategorii: oddział
przedszkolny oraz klasy I – III,
-
konkurs matematyczno – językowy „The Big Maths Challenge” – „Wielkie
matematyczne wyzwanie” dla uczniów klas IV-VII.
WAŻNE!
ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSÓW I WRĘCZENIE NAGRÓD
ODBĘDZIE SIĘ PO
ŚWIĘTACH WIELKANOCNYCH.
W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia
Matematyki i Święta Liczby PI, które przypadają na 14 marca, uczniowie klasy II uczestniczyli w ciekawej
lekcji poświęconej bryłom przestrzennym.
Każdy uczeń mógł wykazać się pomysłowością,
kreatywnością i twórczością.
Był to również bardzo dobry sposób, aby pogłębić
swoją wiedzę matematyczną w dziedzinie geometrii. Osoby uczestniczące w
zajęciach tworzyły przeróżne bryły z gotowych pomocy dydaktycznych, takie jak:
sześcian, ostrosłup, walec, graniastosłupy prawidłowe trójkątne, sześciokątne,
ośmiokątne, itp. Dowiedzieliśmy się również w jak wielu dziedzinach życia
wykorzystuje się geometrię, m.in. w architekturze (piramida Luwr w Paryżu,
wieża Korniszom w Londynie), w budownictwie (bloki, mosty), w sztuce (obrazy,
witraże), w przyrodzie (kwiaty, liście, szyszki), w zabawkach dla dzieci
(klocki drewniane oraz popularne Lego), w projektowaniu (meble , sposób
przycinania roślin w ogrodzie). Uczniowie oglądali również modele i szkielety
brył przestrzennych.
Uwieńczeniem tego dnia , były „Pi- GRAFY” wykonane
przez uczniów klasy II w ramach Święta Liczby Pi.
„ … Korowód cyfr składających się na
liczbę Pi
nie zatrzymuje się na brzegu kartki,
potrafi ciągnąc się po stole, przez powietrze,
przez mur, liść, gniazdo ptasie, chmury, prosto w niebo,
przez całą nieba wzdętość i bezdenność …”
Wiesława Szymborska Liczba Pi
Starsi uczniowie klas IV -VII jednak nie pozostali
bierni i również włączyli się w obchody Dnia Liczby PI.
Na lekcjach matematyki młodzież klasy
IV wykonywała „Pi- GRAFY”,
a uczniowie klas V i VII kodowali portret Liczby PI,
które możemy podziwiać na fotografiach.
Natomiast klasa VI kodowała .....
Ponadto z cyfr przygotowanych przez
uczniów klas IV - VII udało się utworzyć rozwinięcie dziesiętne Liczby Pi . Zapraszamy do obejrzenia naszego
barwnego rozwinięcia.
Serdecznie dziękujemy uczniom za zaangażowanie i zapraszamy za rok ;-)
Pani Marta Kloc i Pani Eliza Enskajt